HomeblogDomainsDe gebruikerservaring op uw website personaliseren: 16 winnende benaderingen

De gebruikerservaring op uw website personaliseren: 16 winnende benaderingen


Het personaliseren van gebruikerservaringen is van cruciaal belang voor het betrekken en tevredenstellen van bezoekers in het digitale tijdperk. We hebben inzichten verzameld van 16 experts, waaronder marketingcoördinatoren en directeuren, die hun succesvolle strategieën deelden. Van het begrijpen van klanten via gesprekken tot het inzetten van sociaal bewijs en interactieve chatbots: ontdek hoe deze professionals de gebruikersinteracties op hun websites verbeteren.

1. Begrijp klanten door middel van gesprekken

Hoewel discussies rond personalisatie zich vaak richten op tools en analyses, begint de sleutel tot succesvolle personalisatie-inspanningen met het echt begrijpen van uw klanten, hun traject en hun context.

Dit komt voort uit fundamenteel, generatief onderzoek en schaalt met voortdurende ontdekkingen. De beste manier om uw gebruikers te begrijpen is vrij eenvoudig: praat regelmatig met ze.

Cameron Beltran, marketingcoördinator, TMG

2. Personaliseer inhoud per branche

Een strategie die B2B-bedrijven zouden moeten overwegen, is het personaliseren van inhoud op basis van de branche. Een strategie die ik bijvoorbeeld heb uitgerold voor een softwarebedrijf dat zich richt op zorginstellingen, is het ontwikkelen van gepersonaliseerde ervaringen die verschillende items omvatten, waaronder:

1. Afbeeldingen van verpleegsters en artsen in actie

2. Krantekoppen die ingaan op de pijnpunten van medische professionals

3. Logo’s van andere klanten in de zorgsector

4. CTA-knoppen met links naar casestudies van bestaande klanten in de zorg

Elke keer dat ik dit heb geïmplementeerd, zijn cruciale betrokkenheidsstatistieken, zoals de tijd op de site, de paginadiepte en het aantal leads, verbeterd.

Leslie Gelina, digitale marketeer, Frizzlie

3. Creëer verbindingen met first-person-inhoud

Als eigenaar van Clearwater Web Design is de beste strategie die ik tot nu toe heb gevonden het schrijven in de ik-persoon en rechtstreeks met de gebruiker spreken. Ik heb ontdekt dat schrijven vanuit het perspectief van de eerste persoon, als eigenaar van het bedrijf, een zeer krachtige verbinding creëert. De bezoeker heeft het gevoel dat hij of zij een gesprek voert, in plaats van een flauwe beschrijving te lezen van een naamloos, gezichtsloos bedrijf. Dit is van cruciaal belang geweest voor het vergroten van de betrokkenheid en conversies.

Ik schreef inhoud uit de eerste persoon op de startpagina van de chiropractische website van een cliënt, waarbij ik persoonlijk de problemen en zorgen van de bezoeker behandelde. Sinds de lancering brengt het zoveel leads en nieuwe patiënten naar de praktijk dat ik de website niet eens heb durven veranderen, en die is twaalf jaar geleden gebouwd.

Kurt Enget, eigenaar, Clearwater Web Design

4. Gebruik aangepaste landingspagina’s voor segmentatie

We gebruiken aangepaste landingspagina’s om ervaringen te personaliseren en meer leads uit verschillende doelgroepsegmenten vast te leggen. We gebruiken campagnespecifieke landingspagina’s die zijn gekoppeld aan PPC-advertenties en contentmarketing die berichten rechtstreeks koppelen aan zoekopdrachten en klikken van gebruikers.

We hebben het meeste succes geboekt door afzonderlijke landingspagina’s te maken voor verschillende pijnpunten en gebruiksscenario’s, zodat mensen die op zoek zijn naar antwoorden op hun grootste uitdagingen niet op een landingspagina terechtkomen waar slechts 20% van de inhoud resoneert. Gebruikers willen niet door irrelevante inhoud bladeren om te vinden wat ze zoeken, en de meesten zullen zich daar niet druk over maken!

Rex Huxford, directeur van Demand Generation, MD Clarity

5. Implementeer gerichte pop-ups voor betrokkenheid

Eén manier waarop ik de gebruikerservaring op mijn website persoonlijker maak, is door gerichte pop-ups te gebruiken op basis van hoe mensen zich gedragen. Ik weet dat pop-ups vervelend kunnen zijn, maar als u het goed doet, kunnen ze heel goed werken voor uw bedrijf.

De sleutel om pop-ups te laten werken is ervoor te zorgen dat ze relevant en niet te opdringerig zijn. Ik houd bijvoorbeeld bij wat gebruikers op de site doen om te zien waarin ze geïnteresseerd zijn. Als iemand onze website bekijkt maar niet op de knop ‘Aan de slag’ drukt, kan een kleine kortings- of incentive-pop-up precies zijn wat hij of zij wil. behoefte.

Als u producten verkoopt en geen service zoals ik, kunt u dezelfde methode hierboven gebruiken. Een last-minute aanbieding is ook geweldig als ze de website verlaten zonder iets te kopen.

Wat de tools betreft, gebruik ik een tool genaamd OptinMonster om deze pop-ups te maken, omdat ik ze hiermee kan aanpassen op basis van wat gebruikers doen. Het zorgt ervoor dat de ervaring persoonlijker aanvoelt en ik heb daardoor een grote toename van de betrokkenheid gezien. Het draait allemaal om het tonen van de juiste boodschap op het juiste moment.

Alex Tilici, oprichter, virtuele enscenering

6. Maak gebruik van subtiele personalisatie met ‘less is more’

De beste benadering van personalisatie die we hebben gevonden is ‘less is more’. Een al te persoonlijke ervaring heeft de neiging om gebruikers af te schrikken, en het is zeker een kunst om een ​​gebruikerstraject zo af te stemmen dat het op individueel niveau betekenisvoller resoneert met bezoekers.

Ons team is een grote fan van Mutiny en heeft het al verschillende keren gebruikt vanwege de veelzijdigheid, subtiliteit en het gemak van implementatie.

James Weiss, algemeen directeur, Big Drop Inc.

7. Stem de onboarding af op de rollen en behoeften van gebruikers

Bij Taskade onboarden we elke gebruiker en vragen we hen details over hun gebruiksscenario en rol. Vervolgens gebruiken we die gegevens om hun volledige onboarding-ervaring te personaliseren. Als ze bijvoorbeeld een marketingdirecteur zijn, kunnen ze met een paar klikken een AI-marketingassistent genereren die taken onmiddellijk voor hen kan uitvoeren.

Ze zien ook eerst marketingvoorbeelden wanneer ze zich op de website verplaatsen. Als ze met AI in hun zijbalk chatten, wordt hen gevraagd eerst met marketingexperts te chatten. Dit zorgt ervoor dat onze gebruikers de waarde meteen vanaf het begin zien. Het is veel werk om het goed in te stellen, maar het personaliseren van de ervaring van onze website heeft het klantverloop verminderd en actievere en betrokken klanten gecreëerd.

John Xie, medeoprichter en CEO van Taskade

8. Verbeter de navigatie met content chunking

We verdelen de inhoud van onze website in kleinere, afzonderlijke informatie-eenheden, waardoor het scannen voor gebruikers eenvoudiger wordt. Het doel is om gebruikers te helpen de informatie sneller te begrijpen en te onthouden.

We gebruiken korte paragrafen met witruimte ertussen, korte zinnen en duidelijke visuele hiërarchieën die gerelateerde berichten groeperen. Op deze manier kunnen gebruikers gemakkelijk relevante informatie op onze website vinden en naar secties navigeren die hen interesseren. We gebruikten dezelfde strategie toen we een cursus creëerden die op maat was gemaakt om marketeers te begeleiden bij effectieve en ethische e-mailoutreachstrategieën.

Hoewel onze cursus wel zeven leesuren in beslag kon nemen, wat neerkomt op een inzet van minstens twintig uur om de cursus volledig te voltooien, hebben we de cursus opgedeeld in hanteerbare onderwerpen van elk 5-20 minuten. De strategie bleek nuttig: ruim 95% van de deelnemers voltooide de cursus.

Vladislav Podolyako, oprichter en CEO van Folderly

9. Bouw vertrouwen op met authentieke verhalen

Ik geloof in de kracht van storytelling om een ​​betekenisvolle verbinding met onze gebruikers te creëren. Op onze websites delen we regelmatig persoonlijke verhalen over de inspiratie achter onze producten, onze reis als merk en de uitdagingen die we op persoonlijk niveau overwinnen. Deze transparantie schept vertrouwen en een diepere verbinding met ons publiek. Het helpt ons ook om ons te positioneren als materiedeskundigen.

Om dit te doen, hebben we op onze sites een speciale ‘journaal’-sectie waar we regelmatig updates plaatsen over onze reis, inclusief nieuws over productontwikkeling, persoonlijke verhalen over mijn ondernemerspad en informatieve inhoud die onze producten aanvult. Dit geeft onze blogsecties een persoonlijker gevoel, terwijl ze nuttig blijven voor onze gebruikers.

Ik geloof dat onze klanten zich met deze aanpak meer verbonden voelen met ons merk en de authenticiteit en transparantie die we bieden waarderen. Door onze verhalen te delen, creëren we een gemeenschap van loyale klanten die niet alleen producten kopen, maar ook deel uitmaken van onze reis.

Keira Rumble, oprichter van Krumbled Foods

10. Vergroot de betrokkenheid bij actuele contentclusters

Mijn beste werkstrategie voor het personaliseren van inhoud is het gedeelte ‘lees meer’ onder elk bericht. Hoewel ik niet de vaardigheden heb om een ​​tabblad te maken zoals YouTube, kan ik met individuele personalisatie aan clusters werken en artikelen aanbieden die de aandacht zouden kunnen trekken.

De implementatiestrategie was eenvoudig: A/B-testen. Bij vier voorgestelde artikelen heb ik er twee uit de topiccluster gebruikt, en twee verschillende, volledig willekeurige artikelen uit de verzameling artikelen. De CTR was ongeveer 290% hoger bij vergelijkbare artikelen dan bij willekeurige artikelen. Gezien de gegevens heb ik besloten om volledige aanbevelingen voor actuele clusters te implementeren voor inhoud die aan deze criteria kan voldoen. Voor sommige minder algemene onderwerpen zijn er drie onderwerpen uit hetzelfde cluster, en één uit een willekeurig cluster.

De gebruikersbetrokkenheid is marginaal verbeterd, maar het was een eenvoudige verbetering die iedereen op zijn bedrijfswebsites of privéblogs kan doorvoeren. Hoewel het slechts een druppel in de zee van potentiële strategieën is, werkt het en verbetert het de gebruikerservaring op de website, houdt het langer vast en leidt het naar de onderste delen van de verkooptrechters.

John Kawecki, marketingmanager, F1 Blast

11. Bied op gedrag gebaseerde inhoudsaanbevelingen aan

Een belangrijke strategie die we gebruiken om gebruikerservaringen op onze website te personaliseren, is het implementeren van op gedrag gebaseerde inhoudsaanbevelingen. Dit is met name belangrijk binnen de B2C e-commerce-industrie. Deze aanpak stelt ons in staat zeer relevante inhoud en productsuggesties te leveren op basis van de interacties van gebruikers met onze site.

In e-commerce gebruiken we de site-interacties van onze klanten om aanbevelingen te doen die het beste aansluiten bij hun wensen. Deze strategie kan het aantal conversies organisch verhogen en de ervaring van uw gebruikers verbeteren, door hen producten te tonen waarin ze waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.

Een voorbeeld van hoe dit werkt is wanneer een gebruiker regelmatig onze elektronica-sectie bezoekt, maar nog geen aankoop heeft gedaan. Wanneer ze terugkeren naar onze site, vindt u op de startpagina de nieuwste gadgets, gedetailleerde recensies en speciale aanbiedingen in de categorie elektronica. Bovendien kunnen productpagina’s aanbevelingen ‘Klanten die dit hebben bekeken, hebben bekeken’ weergeven, waardoor de winkelervaring beter op maat en aantrekkelijker wordt gemaakt voor de eindgebruiker.

Door op gedrag gebaseerde inhoudsaanbevelingen te gebruiken, zorgen we ervoor dat de ervaring van elke gebruiker op onze website efficiënt, relevant en waardevol is, waardoor de betrokkenheid en tevredenheid van gebruikers aanzienlijk wordt vergroot.

Jordan Bridge, analist digitale marketing en cyberbeveiliging, Growthlabs

12. Faciliteer personalisatie op verschillende apparaten

Bij TrackingMore begrijpen we hoe een uitstekende gebruikerservaring de tevredenheid van bezoekers verbetert wanneer ze op onze website terechtkomen. Om dit mogelijk te maken, hebben we zwaar geïnvesteerd in personalisatie op verschillende apparaten.

Omdat we weten wat we weten over onze websitebezoekers, begrijpen we hun voorkeuren voor het bezoeken van onze website vanaf verschillende apparaten, waaronder desktopcomputers, smartphones en tablets.

Dankzij personalisatie op verschillende apparaten kunnen we het gedrag van gebruikers volgen en hun bezoeken registreren. Wanneer gebruikers onze website vanaf een ander apparaat bezoeken, kunnen ze gemakkelijk verdergaan waar ze gebleven waren.

Deze personalisatie is van cruciaal belang geweest om ervoor te zorgen dat het klantregistratieproces door veel bezoekers wordt voltooid, die er vaak mee afzien. Bovendien is onze klantenondersteuning opmerkelijk verbeterd, waarbij klanten hun chat met het ondersteuningsteam kunnen voortzetten, zelfs als ze van apparaat wisselen.

Clooney Wang, CEO van TrackingMore

13. Begeleid gebruikers met klikbare waardeproposities

Op onze website creëren we klikbare links voor elk van onze verschillende waardeproposities. Als onze klanten verschillende behoeften hebben, of als we een scala aan producten of diensten aanbieden, is het verstandig om voor elke waardepropositie klikbare links op dezelfde webpagina of binnen een campagne te hebben.

Onze unieke waardepropositie is wat ons onderscheidt van onze concurrenten. Zo overtuigen we ons publiek om ons boven anderen te verkiezen.

Door voor elke waardepropositie een klikbare link te creëren, leiden we klanten rechtstreeks naar de specifieke oplossingen die zij zoeken op onze website. Deze aanpak voorkomt dat onze bezoekers te lang door onze site moeten navigeren voordat ze vinden wat ze zoeken. Met deze strategie kunnen we onze website afstemmen op verschillende segmenten van ons publiek, waardoor de betrokkenheid en tevredenheid van gebruikers wordt vergroot.

Amy Tribe, directeur, OGLF (Onze Good Living-formule)

14. Optimaliseer inhoud en wijs naar websitedoelen

Het moet meer zijn dan alleen uw website er goed en gebruiksvriendelijk uit laten zien; u moet uw doelgroep begrijpen en weten welke uitkomst zij willen en nodig hebben, en uw UX moet hen laten zien dat u weet hoe u hen kunt helpen dat doel te bereiken. Het volgende deel moet ervoor zorgen dat de UX zo gebruiksvriendelijk mogelijk is en helpt om naar uw belangrijkste doel van de website te verwijzen, NIET alleen om het gemakkelijker te maken om meer inhoud op uw website te plaatsen, omdat meer inhoud niet altijd beter is. , vooral als je iets probeert te verkopen.

Mijn strategie is:

  • Zorg ervoor dat je de optimale hoeveelheid effectieve inhoud hebt (genoeg om SEO positief te beïnvloeden, maar niet te veel om mensen ervan te weerhouden of te vertragen om actie te ondernemen op basis van de CTA of het hoofddoel van de website).
  • Bouw de gebruikerservaring op een manier die verwijst naar het hoofddoel van de website, op een manier die de consument het gevoel geeft dat hij nodig heeft wat u te bieden heeft, op de eenvoudigste en meest efficiënte manier. Als je te veel pluisjes hebt, of iets dat geen onmiddellijke waarde biedt, gooi het dan weg. Een website is geen plek om zoveel mogelijk informatie te plaatsen; het is een plek waar je mensen zo snel mogelijk kunt laten reageren op wat je te bieden hebt.
  • Frankie Schell, CEO, ondersteunt u bij marketing

    15. Geef dynamische CTA’s weer op basis van de verkoopfase

    We laten verschillende CTA’s zien op basis van hun fase in de verkooptrechter. Dynamische CTA’s helpen ons de ervaring op de landingspagina te personaliseren en mensen te targeten met de juiste boodschap op het juiste moment voor nog hogere conversiepercentages.

    Als een prospect bovenaan de trechter staat, ziet hij of zij een heel andere CTA die bij zijn traject past dan bijvoorbeeld een terugkerende klant. Om een ​​CTA echt effectief te laten zijn, moet deze aansluiten bij de behoeften van de gebruiker op dat moment. Door gebruik te maken van gebruikersgegevens kunnen we hun fase in het traject bepalen en deze matchen met de juiste CTA.

    Derek Pankaew, oprichter van Listening.com

    16. Maak gebruik van sociaal bewijs en interactieve chatbots

    Bij Supramind.com benutten we de kracht van sociaal bewijs om gebruikerservaringen te personaliseren en de betrokkenheid te vergroten. Door gebruikersrecensies, beoordelingen en getuigenissen op onze website op te nemen, ontstaat er een gevoel van gemeenschap en vertrouwen onder onze bezoekers. Door gepersonaliseerde aanbevelingen weer te geven op basis van hoog gewaardeerde producten en positieve feedback van klanten, bieden we sociale validatie die nieuwe gebruikers aanmoedigt om ons aanbod te verkennen en ermee aan de slag te gaan.

    Bovendien maken we gebruik van interactieve chatbots die worden aangedreven door natuurlijke taalverwerking (NLP) om realtime, gepersonaliseerde hulp te bieden. Onze chatbots kunnen vragen van gebruikers beantwoorden, productaanbevelingen doen en ondersteuning bieden op basis van de browsegeschiedenis van een bezoeker en eerdere interacties. Deze onmiddellijke en gepersonaliseerde ondersteuning verbetert de gebruikerservaring door deze handiger te maken en af ​​te stemmen op de individuele behoeften, wat leidt tot hogere tevredenheids- en conversiepercentages.

    Rohit Vedantwar, medeoprichter en directeur van Supramind.com

    Disclaimer: meningen behoren uitsluitend toe aan de auteur en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de mening van Com.nl. Alle handelsmerkrechten behoren toe aan hun respectievelijke eigenaren. Handelsmerken van derden worden hier uitsluitend gebruikt voor demonstratieve en educatieve doeleinden; gebruik impliceert geen aansluiting of goedkeuring.

    © 2024 · COM.nl BV